Subaru Leone 1800 GL 4WD – Sranda se čtyřkolkou


Subaru byste si neměli zafixovat jen jako modrou Imprezu na zlatých kolech. Já měl možnost otestovat zlatý sedan Leone druhé generace, který byl předchůdcem legendární rallyové zbraně.

Druhá generace modelu Leone přišla na trh v roce 1979 a vyráběla se do roku 1984. Pouze odvozený pick-up BRAT vydržel o pět let déle. A ačkoliv dnes Subaru = pohon všech kol, spousta Leone byly jen předokolky. Není to ale případ Štěpánovo 1800 GL s turbem, která byla první japonskou čtyřkolkou, u které jste mohli mít automatickou převodovku. Testovaný kousek má ale naštěstí můj oblíbenější manuál.

Leone je ve zlaté barvě a obrovský chromovaný rám vpředu, který napovídá, že tohle auto neslouží jako garážová leštěnka. Netradičně vypadá i zvýšený, jakoby nakopnutý zadek auta, které obouvá malá třináctipalcová kola – prostě retro. A retro je i interiér s mikroplyšovými sedačkami, které se dnes už v autech nevidí. Škoda, tak měkké a pohodlné posezení je mnohem luxusnější, než rozpálená kůže v německém supersedanu. Volant má tenký věnec, budíky jsou hodně velké. Zrcátko pro spolujezdce není ve clonítku, ale v kastlíku, výdechy na palubce vypadají dost netradičně. Zkrátka rok výroby je vám naprosto jasný.

Takže je to sedan s pohonem všech kol, může být zábavný? Může, a je! Je dokonce velmi zábavný, protože neváží ani tunu, což je skvělé. Lehkost a hbitost totiž nebývá výsadou čtyřkolek. Právě díky pohonu všech kol ale není problém projíždět zatáčky vyšší rychlostí. Té se dosahuje snadno, protože osmnáctistovka má velkou ochotu k vytáčení.

Čtyřrychlostní manuál má tužší chod, ale funguje výborně. Rychle vám padne do ruky a s autem se okamžitě sžijete. Navíc Leone nemá problém vyrazit mimo silnici, stačí se jen pohybovat v limitech světlé výšky a převisů. Štěpán sedana doplnil redukční převodovkou z kombíku, takže schopnosti svého auta ještě zlepšil. Díky robustní a jednoduché konstrukci navíc Subaru takový výlet zvládne bez poruchy nebo nějakého problému.

Takže tohle Leone, ačkoliv nemá kultovní status Imprezy, je opravdu dobrým youngtimerem. Je neokoukané, nezvyklé a ještě skvěle jezdí, navíc vám může pomoct třeba na chalupě. Jistě, trochu horší je to se sháněním dílů, ale to je vlastně vždycky, když nemáte stříbrnou Octavii TDI, což doufám nemáte.

Foto: Mikka