Auta z Křenovic: Citroën BX 19D


Zajímavým tipem na budoucí youngtimer je i hranatý osmdesátkový Citroën BX. Moc ale s jeho pořízením nevyčkávejte, ačkoliv ceny běžných verzí ještě nevystřelily do nesmyslných výšin, najít zachovalý nezničený kus začíná být problém.

Já měl možnost vyzkoušet si úplně obyčejný kousek s naftovou devatenáctistovkou, kterému stále ještě funguje hydropneumatické odpružení. Vydal jsem se tedy do severních Čech, kde jsem měl rande s tímhle nástupcem typu GS. BX se vyrábělo v letech 82 až 94 a design vytvořil pro studio Bertone slavný Marcello Gandini. Nakonec vytvořil krásně hranatý pětidveřový hatchback a z něj odvozené kombi. Ve výrobě ho později nahradil elegantní model Xantia, typů BX ale vzniklo více než dva miliony kusů.

Nízká silueta původně patřila konceptu Volvo Tundra, nakonec ji ale získal tenhle pohodlný Citroën. Je přísně aerodynamická a striktně zapadá do 80. Let. Hranaté tvary má i interiér s pohodlnými sedadly, které vás budou rozmazlovat na každé delší cestě. Přitom je ale auto z osmdesátek i trochu futuristické, má diody na futuristické displeje. Trochu jak v kokpitu křižníku z hvězdných válek, akorát bitevní stíhačka Luka Skywalkera nemá tak prostorný kufr.

Naftové motory byly nejpopulárnější u verze Break, která se dostala na první místo prodeje vznětových aut ve Velké Británii. Citroën reagoval nabídkou turbodieselu a pohonu všech kol, v roce 1986 pak faceliftem, který zmírnil nekonvenčnost interiéru. Zvenku upravil tvar nárazníků a zrcátek, jiné lemy kol umožnili montáž širších pneumatik. Hlavní tahák Citroënu – hydropneumatický podvozek, ale v autě zůstal. Ten byl velmi populární u milovníků pohodlí a automobilka jej úspěšně prodávala i Rolls-Roycu nebo Mercedesu. Sama jej pak nabízela v modelech DS, SM, GS, CX, BX, XM, Xantia, C5 a C6. To ale bývalo, nedávno skončila výroba druhé generace typu C5 a tak už si tuhle finesu nekoupíte. Ostatně v nižším segmentu bylo BX posledním modelem, jeho nástupce ZX přešel na konvenčnější podvozek.

U modelu BX budete mít problém najít kousek s fungujícím podvozkem, ale když se tak stane, neváhejte. Oprava je většinou řádově dražší, než pořízení jiného kousku. Fungující podvozek je však úžasně komfortní na seberozbitějším povrchu.  Houpavou jízdou žehlí tenhle Francouz každou nerovnost. Nastavitelný je i rozsah zvednutí, v nejvyšší poloze se dá dokonce měnit kolo bez heveru.

Tak co, může být BX pohodlným youngtimerem na každý den? Já myslím že ano, protože podobně pohodlnou jízdu v mnoha autech nenajdete.

Na tomto článku jsme spolupracovali s Retro-auta.cz.

Foto: Mikka