Auta z Křenovic: Opel Manta B 1.9 Automatic


Druhá generace Opelu Manta je známá díky dvěma celovečerním filmům a účinkování v rally skupině B. Vyráběla se od roku 1975 a základ měla v sedanu Ascona. Design ovšem spíš připomíná Chevrolet Monza. Na výběr bylo dvoudveřové kupé nebo třídveřová varianta s výklopnou zádí. Od roku 1982 se nabízela faceliftovaná verze. Manta pak svou dárcovskou Asconu přežila a prodávala se po boku nástupnické Ascony s předním pohonem až do příchodu kupé Calibra, které bylo také předokolkou.

Svým hranatým tvarem a proporcemi působí Manta lehce a sportovně. Majitele potěší bezrámová okna a nízká silueta. Zadní sedadla nejsou moc vhodná na převoz dospělých lidí. U Manty ale záleží na vybraném motoru, nouzový základ byla dvanáctistovka, vrcholem dvoulitr OHC se vstřikováním v modelech GT/E a GSi. Tahle konkrétní měla devatenáctistovku s třístupňovým automatem.

Mohlo by se zdát, že automat jízdní projev auta zabije, ale opak je pravdou. Tady funguje skvěle bez trucování a záseků. I jeho odstupňování je skvělé. Manta je hodně živá a proplétá se po okreskách hbitě a rychle. Navíc z vás díky slušně komfortnímu podvozku ani nevytluče duši. Řízení je citlivé a přesné a tak se v Mantě cítíte jako v opravdovém sporťáku.

Svižnější jízda po klikaté silnici mě hodně bavila. Krásný letní den, okénka stažená dolů a průvan chladil rozpálený vzduch a v tom všem já za volantem Manty proplétající se po šedivé stužce krajinou. V tu chvíli mi toho moc nechybělo. Ani se mi nevybavily vzpomínky na to, že jsem dřív neměl Opel vůbec rád. Je to tím, že Manta je vážně skvělá a každý kilometr v ní byl prožitkem.

Foto: Mikka