Auta z Křenovic: BMW 528i E28

Když mě kluci nechali poprvé svézt s BMW E28, těšil jsem se. Vždycky se mi tahle generace líbila úplně nejvíc a ve zlaté jí to přímo skvostně slušelo.

Pětka E28 vydržela ve výrobě mezi roky 1981 a 1988 a vyrobilo se jí celkem tři čtvrtě milionu kusů. Hodně se podobala předchozímu modelu E12, ale například poprvé měla v nabídce výkonný model M5. Na prkně jej opět stvořil úžasný Claus Luthé díky němu vypadá žralok dodnes lehce a elegantně. Pod kapotou mohl být jeden čtyřválec 1.8, naftová 2.4 bez i s turbem a pak šestiválce. Tím největším byl v době uvedení 2.8 litrový motor, který je i v tomhle zlatém kousku.

Aby interiér barevně trochu ladil s vnějškem, vybrali mu v Mnichově hnědý odstín. Opticky prostorný interiér ještě zvětšuje. Díky velkým oknům je zde i hodně světla. Nechybí tu ani šíbr, což je můj oblíbený prvek výbavy. Kvalitně byl vyroben i podvozek se zavěšením McPherson vpředu a vlečnými rameny vzadu. Díky tomu podvozkově auto stíhá motoru a tak je E28 rychlé a svižné a na klikatých silnicích se cítí jako doma. Stačí řídit, řadit a soustředit se na trasu a můžete si vychutnat každý kilometr.

To ale neznamená, že by nebylo pohodlné, naopak. Látkový interiér vás rozmazluje a výbava je tu dostatečná. Navíc tohle BMW působí male a drobně. Současná pětka je takový macatý silný tank, co se hodí na dálnice, E28 je oproti ní ještě lehká, hbitá.

Ve výsledku je tak model E28 strašně moc dobrý. Ale jakože fakt hodně moc, protože každý ujetý kilometr za jeho volantem je skvělý a navíc je auto příjemně pohodlné pro každý den. Praktičnost jí neodpářete a není ani příliš náchylná na povětrnostní podmínky. Pokud tedy chcete starou vránu pro každý den, která vás finančně nezruinuje, mohla by E28 být jasná volba.

Foto: Mikka